Om Sverige denna sommar


Tar in Sverige och svenska kvinnor. Översköljer mig med intryck och reflektioner från svenska tjejer medan jag är här. Sommarpratare, bloggare, programledare som spelare sig själva. Jägare, mediamoguler, företagsledare, inredare, musiker, journalister, författare, chefsjurister, karriärkvinnor, entreprenörer, mammor, mor- och framödrar, singlar. Vanliga tjejer, småkändisar och nån som lever i rampljuset. Natascha Illum Berg, Ninni Schulman, Isabelle McAllister, Tina Ahlin, Karin Lindell, Princessan Victoria, Viveka Sten, Anna Carrefors Bråkenhjelm (vicket roligt efternamn), Eva Gabrielsson, Elisabeth Åsbrink, Christine Meltzer, Ebba von Sydow, Sanna Lundell, Mona Sahlin, Maria Wetterstrand , min egen mamma, vänninnor, svägerskor och granntjejen. Intressanta eller mindre tankeväckande.


Kanske söker jag efter nåt, kanske är jag bara nyfiken. Det är intressant att hinna följa med ner i så många andras tankegångar när tiden inte är så upptagen av annat. Kanske suger jag i mig olika bitar av Sverige och granskar min identitet i ljuset av min nationalitet. Tar pulsen på jämställdhetsdebatten, reflektioner om samhället, vardagspusslet och alla de val vi är så ansvariga för hela tiden. Kanske är det mest underhållning och inte alls så dramatiskt.


Och själva sommaren fyller jag av det där som gärna klassificeras – med stolthet – som svensk sommar, sommarlov och ledighet. I en stuga på en ö, strömmingsfiske, blåbärsplockning och roddbåtsturer. Och ändå mer härliga mormorsaktiviteter på tillbakamarsch: patients, stickning, timslånga radiosändningar som kräver aktivt lyssnande (i och för sig via arkiv på internet), deckare på TV, korsord.


Det är skönt om än lite fnissframkallande att djupdyka i denna min inre bild av svensk sommar. Kanske ladda lite för att en en gång bege sig längre bort, där man inte översköljs av det på naturlig väg i det dagliga livet. Fylla på svensk-tankarna inombords, om det nu finns några sådana.