om hårstyling

Jag hatar när frisören ska fixa till frisyren efter en klippning! Efter blåsningen ser man garanterat ut som man har en hjälm på huvudet - det spelar ingen roll om jag ber om bara torkning (dvs: obs!! ingen styling tack) eller hur mycket jag betonar att jag vill ha det naturligt.
Där kommer de där avskyvärda rull-borstarna i olika storlekar fram, det dras och rycks och svängs åt olika håll - i evigheter sitter man och lider och ser hur de delar in i sektioner och ägnar ändlösa minuter åt att byta borstar, blåsa allt i olika riktningar för att i slutändan spraya fast det så man har en hårt ytlager på hjälmen. Och där sitter man och ler stelt när de frågar om det blev bra - trots att man har stora hyllor runt huvet (om de har vikt det utåt) samt en mer samlad boll a la 60-tal (om de har böjt ändarna innåt). Tycker de verkligen att det är snyggt?? Själv bara längtar man efter att få stoppa huvudet i en hink fylld med vatten så att det lägger sig. Det är sällan det finns möjlighet till detta dock, så istället ber man en bön om spöregn, och försöker skaka vilt skaka på huvet och dra ner håret mot huvudet medan man speglar sig i närmsta skyltfönster - förgäves! Lady Di looken och de fastsprejade, uppfönade sjoken sitter där de ska. Det blir hjälm tills man nästa gång själv är kung över sitt hår – handuk, lite borstning och kanske lite skum om det är nåt speciellt på gång – tänk att mina 20 sekunder efter duschen ser så mycket bättre ut än 20 minuter av slit och drag och böj och puff i frisörstolen.