Alla bloggarna som lägger upp bilder på sin frukost, de får det alltid att se så snyggt ut... hmm, nu när jag sitter här med min lilla söta vita dator framför en öppen brasa och vinden viner i östersjön utanför de stora fönstren – tja det är ju en rätt fin bild i sig, men det är så stökigt runtomkring så det skulle verkligen inte ta sig. Framförallt inte som eldfaan har svårigheter att ta sig - som vanligt de sista veckorna har jag nog spenderat timmar hopsjunken framför brasan för ATT FÅ DET ATT TA SIG, tidningspapper, öppna spjäll och bark.. svart om fingrarna konstant. Har tom satt en vedträsstock att sitt på framför elden medan jag rör om, lägger in mer, strimlar papper och BLÅSER.

Får mig att tänka på behovet att ta in andras liv. Min blogglista är längre än i början av sommaren, läser nu nog kanske 10-12 bloggar om dan. Lustigt, jag läser dagböcker så att säga av 12 människor jag inte känner. Fast tycker att jag börjar lära känna dem, eller i alla fall ha en känsla för dem. Ena dan känner jag för att lyssna på småbarnsmaman, andra på nån som är rolig, eller med starka feministiska åsikter. Bara tjejer är de också nästan.

Han 3 hus bort på min ö snickrar och hamrar på sitt hus – han är inte connectad. Jo förstås han lyssnar kanske på radion. Men för 40 år sen, eller 70, vad gjorde man då? Lyssnade på vinden? Lät tankarna fara i lediga stunder på dagliga ting, drömmar eller mest ingenting. Eller arbetade man koncentrerat hela tiden? Nja, alla vet väl hur bra man tänker när man hugger ved eller skurar köket… De måste ju ha varit mindre stimulerade än va vi är - av åsikter, intryck och bilder på andras söndagsfrukostar. Trist? Eller bara lite lugnare i huvudbruset?